Signatur Britten Toftarp
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt

Gräv där du står!

-Hellre brölös än rålös sa mormor det ofta när jag var liten. Så vad gör man när kassan tryter och uppdragen sinar?
Jag satte mig ner och funderade på vad jag kunde tillföra världen med enkla medel och till en låg kostnad? Nåt som kändes roligt, spännande och utmanande och som inte var bundet av geografi? Som skulle kunna bli hur stort som helst och som låg i tiden?
En skola på tema Internet på Internet - en onlineskola!

"Man tager vad man haver"

December 2011 var det dags att låta min lilla referensgrupp testköra min enkla onlineskola där jag med hjälp av Youtube, Din kurs och Paypal fick till en enkel halvt automatiserad tjänst av kursfilmer och enkla e-books som lärde ut hur du startar en hemsida på 30 minuter, hur du startar en egen Youtubekanal m.m. Jag hade lagt ner väldigt mycket tid och kärlek på min skola men direkta pengar hade den inte kostat. Min enda utgift vid start var domänen www.onlineskola.com som kostat mig 72 kr på Loopia.

Online för Miljö och delaktighet

Min skola var också ett ställningstagande för online framför offline när det gäller verksamheter. Än idag driver jag ofta frågan om att budgetera i verksamheter för att kunna erbjuda utbildningar, föreläsningar och möten i en onlineversion så att alla kan delta oavsett geografi. Det är en en fråga om rättvisa och miljö helt enkelt.

Logo, Färger & tonalitet

Hela min skola byggde lite på min "man tager vad man haver"/allt är möjligt-mentalitet"och grafiken blev följdaktligen färgglad och lite seriehjälteaktig i första upplagan. Jag valde orange som skolans färg. En glad färg som sticker ut och symboliserar eld och styrka. I min första version blev logon en "cartoonig" text, för att sen förändras till ett kugghjul med 5 färger i. Mina färger kan man säga, som varit med mig i många år på olika sätt.

Koncept 

Mitt ursprungliga koncept var att erbjuda smarta tips och inspelade kursfilmer, tillsammans med rådgivning och utbildning via skärmdelning och webinar.  Jag undervisade i ämnen som marknadsföring genom sociala medier, e-handel, starta upp hemsida, Youtubekanal och Facebooksida m.m. Jag minns att jag under min första inspelning hade en fruktansvärd 8-veckors hosta, så klippen genom filmerna blev många kan man säga och det var en utmaning att hinna i tid till releasen.  Jag spelade in snärtiga reklamfilmer som kombinerades med QR koder på visitkort och andra trycksaker. Jag kände inte så många här i Halland då, så sambon och jag fick vara skådisar i vårt eget hem. Jag gjorde om oss till tecknade figurer, för att gå från en privat ton till offentlig reklam.

Snabbt ut i Sverige!

Väl efter release i januari 2012 så tog det inte lång tid innan skolan, med min referensgrupps hjälp, blev lite snackis här och var. Jag fick snabbt deltagare, såväl privatpersoner som företag och organisationer, i mitt virtuella klassrum. Och inom 14 dagar så var min skola "outad" hos Tillväxtverket. Jag använde det nätverk jag hade och mejlade ut om min skola nationellt med hjälp av tidigare kollegor m.fl. Snart började även andra onlineföretag att kontakta mig för att få ha sina länkar på min skola, ibland betalda som annonser. Passiva inkomster alltså. Jag fick ävenn utbildnings-/föreläsningssuppdrag här och var och skolan hjälpte mig att få upp lite fart i min firma igen.

Problem & Lärdomar?

Nästan omedelbart efter release blev det smärtsamt uppenbart att konceptet med långa, arbetade filmer blev fullständigt ohållbart. Sociala medier har en tendens att ändra sig blixtsnabbt, vilket gjorde att min produkt fick ett kort "bäst före" datum. Något som man bör tänka på tidigt i sin affärsidé, om man jobbar på digitala utbildningsprodukter. Det var även ohållbart att hålla kurserna på Youtube då inloggningen til filmerna krånglade om man inte hade ett g-mailkonto. Idag har så mycket hänt online så att möjligheterna att starta en onlineskola, om inte gratis, så i alla väldigt billigt är ganska enkelt, om man vet hur och vart. 

Skolan idag?

Idag står jag inför ännu en förändring av skolan som legat i vila något drygt år kan man säga. Vila så till vida att jag inte lagt upp något nytt där. Jag har fortfarande utbildningsuppdrag och rådger fortfarande online genom skärmdelning. Men de digitala produkterna och tjänsterna står inför förändring.

​Planen nu 2017-2018 är en medlemssida med inlogg och strömmade kurser/webinar med bonusar samt nedladdningsbara e-böcker på teman. Möjligen i kombination med fysiska produkter som är kopplade till mina utbildningsteman.


www.onlineskola.com idag...

Bild
Bild
Bild

Den första versionen...

Bild
Att jobba med min onlineskola var ett av mina roligaste projekt och idag hjälper jag gärna andra att utvecka olika typer av digitala produkter och tjänster och kanaler för att marknadsföra och sälja sina kunskaper. Det är ett oerhört effektivt sätt att jobba in sitt namn och varumärke och kan vara hela eller en del av inkomsten, Beroende av upplägg och koncept. Blir du nyfiken på hur du skulle kunna göra? Kontakta mig för sett samtal så kikar vi på det. Bor du i Halland kan det vara gratis. Vill du kika närmare på min enkla onlineskola så klicka på knappen nedan.
Till hemsidan

Bland mina uppdragsgivare hittar du

Tillväxtverket, Örebro läns museum, Konst i Örebro län, HAIR Kalmar, Campus Varberg, Åkerholmen, START Centrum i Örebro, Menta Fönster,  Borås Högskola, WIN Laholm, WIN Falkenberg, Mäjens Glass, Hönryds kvarn AB, Florista Design, Kompetensutveckling Varberg, Singel i Sverige, Länsstyrelsen i Västra Götaland, CRED, Varbergs  Stadsbibliotek, Grön affärsglädje, Farmhouse Soaps, Afternoon tea, Falkenbergs kommun, Grön hälsa & rehab, Svenska Kyrkan, Konst i Halland, Kreativa näringen i Sörmland, Grön Affärsglädje, Turistrådet Västsverige/Lokalproducerat i Västsverige, Arbetslivsresurs AR AB, Falkenbergs Sparbank, Näringslivet Falkenberg, Winnet Laholm m.fl. ​
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt