Signatur Britten Toftarp
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt

MArknadsföring & sälj

Marknadsföringens 5 budord
​
1. Vad är ditt uppdrag?
2. Vem är din kund?
3. Vad är kundnyttan i ditt erbjudande ?
4. Vad är dina resultat?
5. Vad är din plan?

Källa: Peter Drucker, Managmentkonsult

"WHATS IN IT FOR ME?" Ingen kund köper någonsin något av dig utan att det tillför hen ett värde, eller en upplevelse som är värd pengen eller insatsen. Att jobba med marknadsföring handlar alltså om att jobba strategiskt med att skapa värden för målgruppen ( ha kundens perspektiv i erbjudandet = kundnytta ).
​​
Har du koll på vad kunden värderar på din marknad? Hur mycket hen är villig att betala för det? Hur du med, rätt förpackning och storytelling, kan höja värdet på ditt erbjudande? Vilka kanaler och sociala medier du skall använda?

effekten av blåbär...

Bild
Blåbär är ett av de allra nyttigaste svenska bären. Blåbär innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler, etc. Källa: nyttigt.eu

Söker din kund rationella skäl till att äta blåbär?
Om vi vill sälja blåbär så kan vi ju lista alla dess egenskaper på en lista och säga kom och köp hos mig, det är nyttigt för dig. Och jag har de billigaste i stan.

Ingen kan ju argumentara emot oss egentligen. Mer än möjligen om det verkligen är vi som har de billigaste blåbären i stan. (billigast är värdelöst som konkurrenskraft).

Men, är det det bästa sättet att marknadsföra blåbär? (eller din egen vara/tjänst)

Känslan av blåbär...

Bild
Sommarloven började alltid med en skål nyplockade blåbär i mjölk, serverade i mormors gamla blommiga servis. Vi satt ute och solen silade ner på oss genom björkens lövverk där vi satt och småpratade om ditt och datt.
​
- Vet du att blåbären är skogens nyttigaste? sa mormor och rensade ännu en kvist ner i min skål.
 
Söker din kund emotionella skäl till att äta blåbär?
Här jobbar vi istället med upplevelsen och känslan av blåbär hos mormor om sommaren. Text och bild har blivit till symboler som framkallar en känsla hos dig. 

De blir till en trigger för köp och/eller delningar i sociala medier. Beroende av hur du lägger upp det.

"I tell you what I want, what i really, really want..."
Refräng i Wannabe av Spice Girls

Bild

Det viktigaste står här >>

Strategisk marknadsföring handlar om att noga identifiera sin målgrupp och vad de verkligen värdesätter och vill ha. Och sen klargöra hur just din vara/tjänst eller verksamhet tillfredställer just dessa värden. ​

​Nu har jag ju inte sagt ett ord om logga, grafiskt profil, hemsida, sociala medier, förpackning, prissättning och allt annat som ingår här. Men jag tänker att vi kommer till det sen. Helt naturligt. Om vi tar det i rätt ordning.
​Behöver du hjälp?
Kontakta mig

Bland mina uppdragsgivare hittar du

Tillväxtverket, Örebro läns museum, Konst i Örebro län, HAIR Kalmar, Campus Varberg, Åkerholmen, START Centrum i Örebro, Menta Fönster,  Borås Högskola, WIN Laholm, WIN Falkenberg, Mäjens Glass, Hönryds kvarn AB, Florista Design, Kompetensutveckling Varberg, Singel i Sverige, Länsstyrelsen i Västra Götaland, CRED, Varbergs  Stadsbibliotek, Grön affärsglädje, Farmhouse Soaps, Afternoon tea, Falkenbergs kommun, Grön hälsa & rehab, Svenska Kyrkan, Konst i Halland, Kreativa näringen i Sörmland, Grön Affärsglädje, Turistrådet Västsverige/Lokalproducerat i Västsverige, Arbetslivsresurs AR AB, Falkenbergs Sparbank, Näringslivet Falkenberg, Winnet Laholm m.fl. ​
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt