Case: Ljusfest i Morup med omnejdEventmarknadsföring när den är som roligast! Det här är min egen idé där jag fungerar som såväl projektledare som marknadsförare idag. Vi startade upp Ljusfest i Morup 2015, som ett sätt att sätta såväl oss som bor & verkar här, som platsen vi bor på, på kartan.
|
En lyckad fest!Kvällen vi valt är speciell. Många söker sig till gravplatser för att minnas nära och kära, så det är liksom inte läge för stora "fyrverkerier" i marknadsföringen. Jag ville hålla det enkelt och nedtonat med en skön stämning och ton i bilder och texter. Det skulle kännas lite modernt med en lågmäld wow-känsla. Jag hittade en Creative Commons-licensierad bild som precis gav rätta anslaget - ett enkelt tomtebloss i unga händer. Känslan blev lågmäld men av intensiv och kort festlighet.
Härefter satte jag ihop en enkel pdf med karta och publicerade den online på ett av alla dessa gratis webbhotell man kan hitta. Till det några sponsrade inlägg på den Facebooksida vi använder för Smultronställen och några telefonsamtal till lokalpressen som turligt nog skrev några artiklar om oss. Anmälningsavgiften räckte till en liten annons i Falkenbergsposten samt 2 sponsrade inlägg på Facebook. Du ser vår marknadsföring här ovan. Så vad hände? Det blev närmast man ur huse den här kvällen 2015. Vi hade så fullt av besökare hos oss att det rådde fullständigt trafikkaos runt våra platser och på infarterna. Runt 200 - 300 besökare i min ateljé och vi tror att runt 800- 1000 personer valde att åka runt och besöka oss i våra ateljéer och butiker den kvällen. Nån hade kassarekord och vi blev omedelbart, efter första gången en snackis i såväl Morup som Falkenberg och i hela Halland. 2016 var vi 16 stycken som deltog i Ljusfesten. Vädret var uselt med hårda vindar och kraftigt regn. Närmast omöjligt att tända lyktor och eldar men vädret till trots kom i stort sett lika många den här kvällen. Hade vi haft bra väder vet ingen vad som kunnat hända för nu hade vi även fått stöd av Destinationsbolaget i Falkenberg som hjälpte oss med viss marknadsföring. Planeringen för 2017 är redan igång och vi planerar för fler programpunkter och ett litet karttryck också. |
En lyckad fest
Eventmarknadsföring som grepp? |
Jag gillar ju verkligen att jobba med event på olika sätt och har gjort det sen barndomen då jag alltid fixade skoldanser och liknande, så för mig är det ett naturligt tänk. Idag pratar man om det som en gren inom marknadsföringen att, genom event, marknadsföra sin verksamhet, vara eller tjänst. Tillsammans med det som kallas "Content marknadsföring" (marknadsföring genom ett relevant och värdefullt innehåll) kan du skapa en bra strategi för att nå ut med din verksamhet. Kontakta mig gärna för ett samtal/upplägg?
|