Signatur Britten Toftarp
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt
Bild

Case: Ljusfest i Morup med omnejd

Eventmarknadsföring när den är som roligast! Det här är min egen idé där jag fungerar som såväl projektledare som marknadsförare idag. Vi startade upp Ljusfest i Morup 2015, som ett sätt att sätta såväl oss som bor & verkar här, som platsen vi bor på, på kartan. 

Skall vi inte hitta på nåt?

Över en räksmörgås i min ateljé beslöt vi oss ( Jag och Anna Leandersson samt Irene Collin) att dra igång en Ljusfest här i Morup med omnejd. Efter många års resor till Ölands Skördefest i september så tyckte jag att Morup var moget för en festlig aktivitet under den mörkaste hösten när nästan inget hände... Och jag behövde själv hitta ett projekt som kunde ha lyskraft utanför Morup.

Slumpen avgjorde Valet av dag.

Att det blev Allhelgona dagen är lite av en slump för då hade Anna redan bestämt att de skulle bränna i saltugnen den dagen. Och så fick vi vårt första ljus/eld-event Allhelgona den 31 oktober 2015. Vilken superkväll! En helgkväll fast ändå inget som konkurrerar. Många familjer är redan ute för att tända ljus på gravarna den kvällen. Skördefesterna är över och julen har ännu inte börjat. Mörkt och tråkigt... 

Skördefesten avgjorde temat

Under Ölands skördefest står maten i fokus men genom många besök har jag har förstått att det är när mörkret faller som skördefesten tar sin verkliga början. 1000-tals människor från när och fjärran åker runt halva Öland för att i mörkret gå på Konstnatt, matmarknader, happenings, restauranger m.m. Lyktor och marchaller visar vägen genim byarna och det hela känns lite äventyrligt och spännande.  Självklart skulle även vårt event ha Ljuset och elden som  inramning! Så temat Ljusfest i Morup blev ett självklart val. Tiden blev 17-23, lagom farligt och beckmörkt...

 enkelt... en Pro bono lösning

Eftersom konceptet var oprövat fanns egentligen inget att locka med så jag erbjöd mig "pro bono" (=för samhällsnyttan utan kostnad) och vi beslöt att bjuda in alla i vår gemensamma karta Smultronställen. Efter lite tjat så var vi sex stycken som ville pröva att skapa Ljusfest. Här gällde det att jobba kreativt med enkla lösningar... Vi skramlade ihop till en liten annonsbudget.
eventmarknadsföring med ljusfesten i morup

En lyckad fest!

Kvällen vi valt är speciell. Många söker sig till gravplatser för att minnas nära och kära, så det är liksom inte läge för stora "fyrverkerier" i marknadsföringen. Jag ville hålla det enkelt och nedtonat med en skön stämning och ton i bilder och texter. Det skulle kännas lite modernt med en lågmäld wow-känsla. Jag hittade en Creative Commons-licensierad bild som precis gav rätta anslaget - ett enkelt tomtebloss i unga händer. Känslan blev lågmäld men av intensiv och kort festlighet.

​Härefter satte jag ihop en enkel pdf med karta och publicerade den online på ett av alla dessa gratis webbhotell man kan hitta. Till det några sponsrade inlägg på den Facebooksida vi använder för Smultronställen och några telefonsamtal till lokalpressen som turligt nog skrev några artiklar om oss. Anmälningsavgiften räckte till en liten annons i Falkenbergsposten samt 2 sponsrade inlägg på Facebook. Du ser vår marknadsföring här ovan. Så vad hände?

Det blev närmast man ur huse den här kvällen 2015. Vi hade så fullt av besökare hos oss att det rådde fullständigt trafikkaos runt våra platser och på infarterna. Runt 200 - 300 besökare i min ateljé och vi tror att runt 800- 1000 personer valde att åka runt och besöka oss i våra ateljéer och butiker den kvällen. Nån hade kassarekord och vi blev omedelbart, efter första gången en snackis i såväl Morup som Falkenberg och i hela Halland. 

2016 var vi 16 stycken som deltog i Ljusfesten. Vädret var uselt med hårda vindar och kraftigt regn. Närmast omöjligt att tända lyktor och eldar men vädret till trots kom i stort sett lika många den här kvällen. Hade vi haft bra väder vet ingen vad som kunnat hända för nu hade vi även fått stöd av Destinationsbolaget i Falkenberg som hjälpte oss med viss marknadsföring. 

Planeringen för 2017 är redan igång och vi planerar för fler programpunkter och ett litet karttryck också.

En lyckad fest

Ljusfest i morups logotype
Ljusfesten på anslagstavla på Gekås
Ljusfestens arrangörer

Eventmarknadsföring som grepp?

Jag gillar ju verkligen att jobba med event på olika sätt och har gjort det sen barndomen då jag alltid fixade skoldanser och liknande, så för mig är det ett naturligt tänk. Idag pratar man om det som en gren inom marknadsföringen att, genom event, marknadsföra sin verksamhet, vara eller tjänst. Tillsammans med det som kallas "Content marknadsföring" (marknadsföring genom ett relevant och värdefullt innehåll) kan du skapa en bra strategi för att nå ut med din verksamhet. Kontakta mig gärna för ett samtal/upplägg?
Till hemsidan

Bland mina uppdragsgivare hittar du

Tillväxtverket, Örebro läns museum, Konst i Örebro län, HAIR Kalmar, Campus Varberg, Åkerholmen, START Centrum i Örebro, Menta Fönster,  Borås Högskola, WIN Laholm, WIN Falkenberg, Mäjens Glass, Hönryds kvarn AB, Florista Design, Kompetensutveckling Varberg, Singel i Sverige, Länsstyrelsen i Västra Götaland, CRED, Varbergs  Stadsbibliotek, Grön affärsglädje, Farmhouse Soaps, Afternoon tea, Falkenbergs kommun, Grön hälsa & rehab, Svenska Kyrkan, Konst i Halland, Kreativa näringen i Sörmland, Grön Affärsglädje, Turistrådet Västsverige/Lokalproducerat i Västsverige, Arbetslivsresurs AR AB, Falkenbergs Sparbank, Näringslivet Falkenberg, Winnet Laholm m.fl. ​
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt