Signatur Britten Toftarp
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt

UPPDRAG: Instagramskola på tema ma​t i social Media

Instagram har med sin enkelhet tagit över allt mer. Allt fler matbloggare överger bloggen till förmån för en snygg "feed" på Instagram. Här bygger du med hjälp av hashtaggen och stories upp ett nätverk som är relevant för dig och din verksamhet. Men självklart krävs det lite mer än bara snygga bilder på Instagram. Turistrådet Västsverige som driver Smaka på Västsverige bjöd in mig för att hålla en förmiddagsskola på tema Instagram och mat för deras lokala matproducenter.
​Det handlade om Instagram som ett verktyg och smarta appar som hjälper till med jobbet.

Introduktion till Instagram? 

En introduktion till IG som verktyg - vilka är användare, hur ofta och när, kön, åldrar, verksamheter? Instagram i relation till andra sociala medier? Kort sagt, baskunkaper som är bra att ha för att bilda sig en uppfattning.

Nyckelbegrepp

Idag känner de flesta till begreppet "selfie" som vuxit fram ur Instagram och vi har alla sett dem och kanske tagit några själva. Självporträttet, med kameran uppifrån, snett vinklat för att slimma av figuren. Men selfie är bara ett av alla de begrepp vibehöver ha koll på för att använda Instagram smart.

Inlägg & hashtags - #

Hashtags har sitt ursprung i Twitter där de är den drivande faktorn i onlinenätverket. Instagram är den första kanalen efter Twitter att sortera och filtrera användarens inlägg genom hashtags. Vi talare om vilka och hur man kan kombinera dem för att nå ut effektfullt bortom sina följare.

När, var & Hur?

På Instagram är man kräsen. Snygga, påkostade bilder och videoklipp radar upp sig i flödet så det gäller att tänka till och hitta sin egen nisch. Vi talar varumärke, innehåll, instagram stories, annonser, urval och strategier för att bygga upp sin egen feed (flöde) och skaffa följare. 

Några av mina kreativa favoriter på Instagram

Vi kikar på olika sätt att jobba med IG och jag visar på olika konton där jag tycker användaren använder Instagrams fulla potential för att marknadsföra och visa sin verksamhet. Här hittar du 3 av de konton som jag själv gillar och inspireras av.
Instagram Amanda Arneil
Instagram Marant
Instagram Vidoemeals

Vill du också lära dig mer om Instagram?

Jag kan hålla workshops och kurser för grupper/person över skärm eller hos dig. Privatlektion upplagd på veckor eller ett längre tillfälle. det är du som bestämmer. I Halland har du möjlighet att få delar kostnadsfritt som rådgivning genom Timbanken. Kontakta mig för ett samtal.
Gratis Instagramtips!

Bland mina uppdragsgivare hittar du

Tillväxtverket, Örebro läns museum, Konst i Örebro län, HAIR Kalmar, Campus Varberg, Åkerholmen, START Centrum i Örebro, Menta Fönster,  Borås Högskola, WIN Laholm, WIN Falkenberg, Mäjens Glass, Hönryds kvarn AB, Florista Design, Kompetensutveckling Varberg, Singel i Sverige, Länsstyrelsen i Västra Götaland, CRED, Varbergs  Stadsbibliotek, Grön affärsglädje, Farmhouse Soaps, Afternoon tea, Falkenbergs kommun, Grön hälsa & rehab, Svenska Kyrkan, Konst i Halland, Kreativa näringen i Sörmland, Grön Affärsglädje, Turistrådet Västsverige/Lokalproducerat i Västsverige, Arbetslivsresurs AR AB, Falkenbergs Sparbank, Näringslivet Falkenberg, Winnet Laholm m.fl. ​
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt