Signatur Britten Toftarp
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt
Bild
Bild
Bild

Roliga kortfilmer har blivit ett bra grepp

Marknadsföring genom ett gott skratt! Hönryds Kvarn AB har valt innehållsmarknadsföring och film
som julhälsning och marknadsföringsverktyg.
En kostnad som de har väl igen genom intern delaktighet och externt Buzz i sociala medier.

2017 är filmens år sägs det

Trots att Internet idag är det enda medium som lämpar sig väldigt bra för just rörlig bild så har vi envisats med stillbilder och text sen starten. Men nu spås 2017 bli filmens genombrott online och i marknadsföring online. På Hönryds Kvarn har man hållit på i fem år nu. Med goda resultat. Här kombineras en bra innehåll med humor i filmens förpackning.

Personalen skriver manus och är filmstjärnor

Allt sedan starten har vi tillsammans tagit fram ett skissartat manus som sen på plats finslipas i inpelningsskedet. Ofta hittar vi punchen tillsammans genom att de måste förklara noga för mig vad vi egentligen skall berätta i filmen.

​Vi jobbar mitt i pågående produktion och blir ett roligt inslag för kunderna redan under skapandet. Det går fort att spela in scenerna och fram tills nu har det skett genom min Iphonekamera.

Jag har använt Imovie (Apple) och tidigare Windows Movie Maker för att klippa ihop filmen till en berättelse. Det jobbet kan ta allt från någon timma till gansska många som fallet med julfilmen 2016 med mycket green screen effekter, egna och andras. Filmerna skall andas "hemgjorda" med lite buskiskänsla och en "punchig humor" som speglar företaget och humorn.

Filmerna laddas upp på såväl Facebook som den egna Youtubekanalen samt som klipp på Instagramkontot. 

Nå rätt målgrupp med rätt budskap

Till julfilmen 2016 bestämde personalen att fler skulle vara med i filmen och att temat skulle vara Julafton kl. 15.00 med Weisse och Kalle Anka, vilket närmast är ett genidrag av kvarnen. Alla (i målgruppen) har en relation till julafton kl. 15.00! För mig blev det en rolig utmaning, då de även ville ha den rutiga färgen i tomtens verkstad. Lösningen på det fick bli en greenscreen-effekt. Vi jobbade med referenser till de olika disneyfilmerna och gjorde om dem till sketcher som marknadsförde butiken, kvarnen eller en produkt i stället.
Vi kunde ju ha sagt, rakt in i kameran: Hönryds Kvarn levererar det bästa grisfodret som blir till fint svenskt griskött. Så köp svensk julskinka.
Men vi jobbade istället med tomteverkstan och schackfärgen för att berätta samma sak...
Så schackfärgen fick bli loggafärg och så fick Erika måla grisen med loggan och sen stämpla ok i rumpan - Metakommunikation.

VirAlA på Facebook

Numera är det ganska svårt att toppa på Facebook och Google utan att betala för det men Julfilmen 2016 har fått en lokal och lite av viral spridning tack vare deras ganska nya Facebooksida. De har inte många följare, men de är oerhört hängivna och lojala med kvarnen. Nåt som alla företag önskar sig. På FB- sidan gillas om kommenteras det mesta. Man har ett relevant innehåll i form av filmklipp/bilder från den dagliga verksamheten med mer påkostade "reklamfilmer", tips, erbjudanden och happenings. Man får kunskap om produkter och event, tillsammans med en känsla för företaget och de som jobbar där. Reklamfilmerna har karaktären av korta sketcher som gör reklam för/och eller rådger i nån aktuell fråga. De är trovärdiga, eftersom det är personalen själva som berättar. Döm själv! Du kan kika på filmerna å Facebook genom att klicka på bilden nedan.
Bild

Spellistan med julfilmerna genom åren (senaste först)

Vill du se de tidigare julfilmerna från den allra första med Anne Adelbäck som satte tonen, så ser du spellistan från Youtube här nedan.
Hönryds Kvarn är en fast kund med löpande avtal och här hjälper jag till med kommunikationen, utbildar personalen och sköter webben. Du kan titta på hemsidan och deras kanaler och se hur vi jobbar. Kanske vill du själv ha hjälp med något? Kontakta mig för ett samtal.
Till hemsidan

Bland mina uppdragsgivare hittar du

Tillväxtverket, Örebro läns museum, Konst i Örebro län, HAIR Kalmar, Campus Varberg, Åkerholmen, START Centrum i Örebro, Menta Fönster,  Borås Högskola, WIN Laholm, WIN Falkenberg, Mäjens Glass, Hönryds kvarn AB, Florista Design, Kompetensutveckling Varberg, Singel i Sverige, Länsstyrelsen i Västra Götaland, CRED, Varbergs  Stadsbibliotek, Grön affärsglädje, Farmhouse Soaps, Afternoon tea, Falkenbergs kommun, Grön hälsa & rehab, Svenska Kyrkan, Konst i Halland, Kreativa näringen i Sörmland, Grön Affärsglädje, Turistrådet Västsverige/Lokalproducerat i Västsverige, Arbetslivsresurs AR AB, Falkenbergs Sparbank, Näringslivet Falkenberg, Winnet Laholm m.fl. ​
  • start
  • OM
    • policys
  • WOW Faktor
  • Timbanken
    • digitalisering
    • storytelling
    • marknadsföring
  • Jobbexempel
  • www.onlineskola.com
  • Kontakt